maandag 21 mei 2012

Oslo, the shopping part

Waar ik gisteren geen ruimte meer voor had, wijd ik er nu een heel bericht aan....

Shoppen in Oslo!

Eerst zijn we in de stad geweest. Waar de grote ketens als H&M, Vero Moda, Accessorize etc. ook zitten. En goed geslaagd voor schoenen!

Maar wat ze daar ook hebben.... zijn boekwinkels! Er zitten er een paar, maar deze was toch wel mijn favoriet. Hij zit op een hoekje in de drukke winkelstraat. Trappetje naar beneden en daar was het een walhalla! Zoveel boeken!


Prachtige, dromerige omslagen. Met zoveel zorg en precisie vormgegeven. En ik weet niet wat het is, met boekwinkels, maar er hangt altijd een soort van magische sfeer. Zoveel verhalen er zich daar afspelen. Ieder boek kent zijn eigen personages. Verhaallijnen, sferen, happy endings. Emoties, humor, herkenning. 

Ik vind het prachtig!

Ik liep wat te dwalen langs al die mooie kaften... wist van gekkigheid niet waar ik als eerste moest kijken. Tot ik de hoek met de handwerkboeken had gevonden.


Ha!

Hier heb ik een behoorlijke tijd gestaan. Iedere kaft zorgvuldig bekeken. Bijna elk boek heb ik wel in mijn handen gehad. Erdoor heen gebladerd. Soms werd ik alleen al gelukkig van de foto's. De geur van het papier. 

En ik werd er heel hebberig van. Dat ook.







Gelukkig is Eric gezegend met een heleboel geduld. Engelengeduld. En hij had het geluk van een loungebank in de winkel.

Hoe relaxt is dat?!


Uiteindelijk zag ik zóveel mooie boeken..... dat ik niet kon kiezen. 

Tenminste, niet die middag. Ik wilde er nog even over nadenken. Moest het een boek worden met Noorse borduurpatronen? Of een boek over breien? (ik brei nooit, misschien moest ik er eens aan beginnen).

Dus liepen we verder de stad door. En kwamen nog véél meer leuke winkeltjes en dito spulletjes tegen.






Ik had de smaak van het shoppen inmiddels flink te pakken. De volgende dag zijn we terug gegaan naar de stad. Om R. en C. weer te ontmoeten en champagne te drinken. En lieten zij ons een stukje stad zien die je als "toerist" niet zo snel zou bezoeken.

De sfeer werd wat onrustiger, de gebouwen wat minder fraai en de culturen diverser.

Maar óók zag ik daar een paar hele leuke tweedehands winkeltjes. Kringloopwinkeltjes met spulletjes die ik nog niet eerder gezien had. Dat is het leuke van kringloopwinkels in het buitenland. De meuk oude spulletjes die ze daar verkopen, heb ik nog nooit eerder gezien. 






Ik heb er niets gekocht. En aan de dame die in het winkeltje zat, heb ik eerst netjes gevraagd of ik een foto mocht maken. Ze keek me niet begrijpend aan, ze sprak geen Engels. R. heeft het voor me vertaald. En met een vriendelijke glimlach liet ze me weten dat ik foto's mocht maken.

Ik zag haar denken... dat mens is niet goed snik.

En dat klopt ook wel een beetje :)

Oh! En ja, ik heb een heel mooi boek kunnen vinden! Heb het gekocht in een andere boekwinkel dan die op het hoekje. Ik heb er alleen nog geen foto van. Morgen zal ik er -bij daglicht- een foto van maken :)




2 opmerkingen:

Jeannette zei

Oh je bent in "mijn" Oslo geweest!! Mijn moeder is er geboren en getogen en haar hele familie woont daar nog. Wij zijn heel regelmatig in Noorwegen te vinden en ik krijg ook helemaal heimwee als ik jouw mooie foto's zie ;)

Groetjes Jeannette

Linda zei

Hoi Jeannette,

Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent over Oslo! Ik moet zeggen dat Oslo wel een bijzonder indruk op mij heeft gemaakt hoor. Ik vond de sfeer daar zo gemoedelijk. De stad niet te druk en je kunt er heerlijk shoppen ;)

Groetjes!